سید مجتبی {شرح کامل زندگی شهید نواب}

آشنایی با آیت الله کاشانی    

آیت الله کاشانی که از رجال سیاسی کشور و جزء روحانیون و علماء مشهور عصر خود بود, پس از 18 ماه حبس در زندان انگلیسی‌ها در کرمانشاه, سرانجام اواسط سال 1324 آزاد و وارد شهر تهران شد. در همین زمان نواب برای اولین بار به منزل ایشان رفت. در این دیدار پس از یک گفتگوی طولانی که پایه یک میعاد و میثاق بزرگ بود, او آیت الله کاشانی را یکی از افراد مبارز و علاقمند به دین و عظمت اسلام تشخیص داد که می‌توانست او را در راه مقصودش یاری کند. نواب به او گفت: «در راه اجرای احکام اسلامی و رسیدن به هدف دینی خود با نقشه و تدبیر کافیو با مشورت و همکاری شما حاضرم تا آخرین نفس استقامت کنم و از آزار دشمن نهراسم.» از این تاریخ به بعد ایران آبستن وقایعی بود که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد.

 

تلاش برای آزادی او 

سال 1325 آیت الله کاشانی از طرف حکومت قوام السلطنه در راه مشهد دستگیر و به «بهجت آباد» قزوین تبعید گشت. در این زمان نواب در شهر نجف حضور داشت. در مراسم چهلم آیت الله قمی نمایندگانی از طرف دولت به نجف رفته بودند, نواب در این مجلس سخنرانی نمود: «چطور شما برای فوت یک نفر روحانی بزرگ به نجف آمده‌اید, و به مقامات روحانی تسلیت می‌گویید, در حالیکه روحانی بزرگ دیگری همچون آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی در ایران مورد جسارت و تهاجم قرار گرفته است و به جرم دفاع ز اسلام و وطن باید هم اکنون در زندان شما باشد. شما دروغگو و عوام فریب هستید, نه جانبدار روحانیت و اسلام. باید فوراً آیت الله کاشانی را رها سازید و به او احترام بگذارید. همچنین دولت ایران باید فوراً فداییان اسلام را که مردانه بپا خواسته‌اند و دشمن اسلام و ملت مسلمان کشورمان کسروی را نابود کرده‌اند, ضمن پوزش آزاد کند.» پس از اتمام سخنرانی نواب, علمای نجف, یک صدا از دولت ایران خواستار آزادی آیت الله کاشانی و فدائیان اسلام شدند.

 آقای شیخ احمد بهار که یکی از اعضای هیأت دولت بود, در پاسخ گفت: «آقای نواب, آیت الله کاشانی آزاد است و به میل خود در قزوین می‌باشد.» اما نواب سکوت نکرد و ادامه داد: «من تنها نیستم! به من پاسخ ندهید, این را به عالم اسلام, مسلمین جهان و حوزه علمیه بگویید. ولی طبق اطلاع بنده و روزنامه‌هایی که از تهران رسیده است, تاکنون ایشان آزاد نشده‌اند, اگر راست است و به روحانیت احترام گذاشته می‌شود, انتظار استخلاص هر چه زودتر ایشان می‌رود». آن مجلس با وضع عجیبی پایان پذیرفت و آیت الله کاشانی پس از یک هفته تبعید به تهران بازگشت.

 

منبع : نرم افزار فدایی