ابلاغ {نامه ها و اعلامیه های شهید نواب}

 اعلامیه نواب صفوی در سال 1334 در خصوص مخالفت با مشارکت ایران در پیمان‌های نظامی با بلوک نظامی جهان

هوالعزیز

مصلحت مسلمین دنیا پیوستن و تمایل به هیچ یک از دو بلوک نظامی جهان و پیمان‌های دفاعی نبوده، باید برای حفظ تعادل نیروهای دنیا و استقرار صلح و امنیت یک اتحادیه دفاعی و نظامی مستقلی تشکیل دهند.
چندیست در پی آنم که کمتر سخن گفته در انتظار آن روزی باشم که خدای عزیز وسیله عمل فراهم فرموده، به آنچه معتقدم و مصلحت اسلام و مسلمین و بندگان خدا را در آن می‌بینم فقط عمل کنم. ولی گاهی گفتن عمل است و اگر مانعی برای رسیدن سخن حق به گوش اجتماع نباشد،‌ سکوت جایز نیست. اخیراً سخن از پیمان‌های نظامی در میان بوده، در اطرافش گفتگو بسیار می‌شود،‌ بیش از هر چیز چون خدای عزیز بر ما شرافت عالی اسلام را منت نهاده است، مسلمان هستیم، باید مصالح عمومی را از نظر اسلام و مسلمین بسنجیم.

عمل و فعالیت انسان تابع اراده او بوده و محرک چرخ اراده،‌ عقیده اوست و به هر اندازه که برق عقیده قویتر و سوزانتر باشد، اراده‌ای قویتر ایجاد نموده، فعالیت انسان را قوی‌تر می‌کند. چنانچه دو نفر از اهالی تهران معتقد به وجود دو منفعت مختلفی در قله دماوند باشند، یکی معتقد به وجود صندوقی محتوی هزار تومان باشد که برای طی‌کننده راه آماده است، عقیده به این منفعت اراده‌ای به قوت این عقیده در او ایجاد می کند، نیروی همین اندازه حرکت به سوی قله دماوند در وی تولید می‌کند و دیگری به وجود صندوقی محتوی یک میلیون تومان، برای طی کننده راه معتقد باشد، نیروهای اراده‌اش هزار برابر اولی گردیده، نیروی حرکت و فعالیتش نیز هزار برابر می‌گردد.
بنابراین اعتقاد به خدا که عظیم ترین و بنیادی‌ترین موضوع جهان هستی است، با اتکا به معارف و تعالیم الهی اسلام که دریچه‌های حقایق را به سوی اندیشه‌ها باز نموده تمام موضوعات کوچک و بزرگ را به اجمال و تفصیل، تحقیق و تحلیل می‌کند،‌ قوی‌ترین برق عقیده در انسان مسلمانان تولید نموده چرخ اراده را به قویترین وجهی به گردش در می‌آورد و قوی‌ترین نیروهای فعال را ایجاد می‌کند. مضافاً بر آسایش ابدی و نعمت‌های بی‌پایان بهشت جاویدی که خدای عزیز به مجاهدین مؤمنی که مال و جان را در راه دفاع از حق و اسلام فدا کنند وعده فرموده است دنیا و تمام منافع فانی آن در برابر آن وعده بزرگ ناچیز و بی‌مقدار بوده، صاحب و بخشنده نعمت‌های دنیا هم همان وعده‌کننده بزرگ است و انسان دانا وعده‌های این وعده‌کننده بزرگ و نعمت‌بخش را قابل اعتماد و قطعی‌تر از وعده هر وعده‌کننده‌ای می‌داند. به خصوص این که وعده‌دهنده‌های کوچک مخلوق و عاجز بوده،‌ خودشان شخصاً یقین ندارند که از مرگ و حوادث ساعت آینده مصون باشند.

پس در خور وعده دادن نیستند و وعده‌های آنان سزاوار اعتمادی نیست زیرا که هر وعده‌کننده‌ای باید قدرت ایجاد موعود خود را داشته باشد، و او تنها خالق نعمت‌های جهان و جهانیان است که حوادث عالم در حیطه اراده او و محکوم به حکمش می‌باشد و حیات و نعمت بی پایان و جاویدی را که قبلاً نمونه‌های عالی آن را ایجاد و عطا فرموده، وعده کرده است و تنها وعده‌های او قطعی بوده سزاوار اعتماد است و بس.

بنابراین مسلمان صادق دارای قویترین نیروهای شکست‌ناپذیر اراده و فعالیت بوده، همیشه ممکن است عده قلیلی مسلمانان راستگو از نظر نیروی اراده و فعالیت اگر مقتضیات دیگر فراهم باشد،‌ ارکان قویترین حکومت های نظامی و متکبر دنیا را بلرزانند و دماغشان را به خاک مذلت بمالند. پس اگر مسلمین جهان را به حال خود بگذارند که به سوی خدا و حقایق و تعالیم اسلام بازگشت نموده،‌ دامان خویش را از معاصی و شهوات و رنگ‌های هوس‌انگیز که قلوبشان را تیره و ایمانشان را ضعیف نموده پاک کنند، و یک اتحادیه مستقل دفاعی تحت رهبری رجالی مسلمان و لایق که از روی سوابق اعمالشان ایشان را شناخته مؤمن آنها باشند، تشکیل دهند و بدانند که به پای خود قائمند و از خود و از استقلال خود و نوامیس و عظمت اسلام و مسلمین دفاع می‌کنند. در آن مناظر زیبای عشق به خدای عزیز و حقایق اسلام و رسول اکرم (ص) و آل گرامش در پی چشمانشان جلوه‌گر شده با توجه به این که پیروزی را تنها از سوی خدا و خدای را پشتیبان خود دانسته،‌ مرگ و حیات را هم به دست خدا دانسته و حقیقت حیات و زندگانی را پس از مرگ در راه خدای می‌دانند، جهانی بزرگ از عقیده و ایمان و امید و اراده، در قطرات خون و ذرات وجودشان به وجود آمده و بزرگترین نیروی دفاعی در آنها متمرکز گردیده و قدرت نظامی دنیا را تعدیل و مانع هرگونه تجاوزی می‌گردند و در آن صورت استقرار صلح و امنیت برای یک مدت طولانی در سراسر دنیا قطعی است.
این بود مختصری از آنچه در این باب معتقد بودم که در مسافرت سال گذشته به رؤسا و زمامداران و ممالک اسلامی شخصاً تذکر داده، به بعضی پیام فرستادم و در این راه موانعی است ان‌شا‌الله ...، مگر این که خدا بخواهد و هرچه خدا بخواهد و هرچه خدا خواست همان می‌شود.

و گرچه صاحب قدرت‌های فانی دنیا غیر آن خواهند و ماالنصر الا من عندالله،‌ پیروزی تنها از سوی خداست.

به یاری خداوند توانا ، سید مجتبی نواب صفوی

 

منبع : نرم افزار فدایی