سید مجتبی {شرح کامل زندگی شهید نواب}

اولین انتخابات دوره شانزدهم مجلس    

تبلیغات انتخابات دوره شانزدهم آغاز گشت. آیت الله کاشانی که به لبنان تبعید شده بود در نامه‌ای به نواب نوشت: «در ایران قدر ما و شما را نمی‌دانند و خطر برای شما نزدیک است.» و از او خواست که به لبنان برود. اما نواب در پاسخ به ایشان چنین نگاشت: «شما بحمد الله از خطر مصونید, من نیز وظیفه دارم که در راه وصول به هدف دینی خود و انجام وظیفه مقدس الهی پایداری کرده و تا نوشیدن شربت شیرین شهادت از میدان مبارزه خارج نشوم و سنگر نبرد را خالی نکرده, دشمن را آسوده خاطر نسازم.» بار دیگر آیت الله کاشانی طی نامه‌ای از نواب درخواست حمایت از کاندیدهای جبهه ملی را نمود. رهبر فداییان با اعتقاد به اینکه آیت الله کاشانی یک روحانی است و شاید از طریق مجلس بتوان  به هدف نزدیک گشته  ضرباتی بر پیکر نظام پوسیده ستمشاهی وارد ساخت, شروع به فعالیت نمود و افرادی را به عنوان مراقب در کنار صندوق‌های انتخابات برگزید. جوانان پاکدل در شبهای سرد پاییز به منظور جلوگیری از هر گونه تقلب در شمارش آرا در کنار صندوق‌ها نگهبانی داده از سرما لرزیدند تا جسم اجتماع را از لرزش در برابر ظلم و جنایت حفظ نمایند. با فرا رسیدن محرم, دولت صندوقها را از مسجد سپهسالار به فرهنگستان فرستاد و سرانجام در نیمه‌های شب, صندوقها را از پشت بام فرهنگستان خارج نموده فداییان را که متوجه این عمل شده بودند, زندانی کرد.

روز بعد نمایندگان انتخابی تهران اعلام شد اما نامهای افراد حزب ملی که تا روز گذشته بیشترین رأی را به خود اختصاص داده بودند در میان برگزیدگان نبود و تحصن و اعتراض مردم در مقابل دربار نیز نتیجه‌ای نبخشید, اگر چه پس از ترور هژیر, دولت طبق خواسته فداییان انتخابات را باطل اعلام کرد.

 

دومین انتخابات مجلس شانزدهم 

پس از مرگ هژیر, سید حسین امامی که عامل ترور شناخته شده بود اعدام گشت و بعد از شهادت وی انتخابات دوره شانزدهم مجدداً انجام شد و مصدق از جبهه ملی در سایه فداکاری و استقامت فداییان به عنوان وکیل اول تهران بر کرسی مجلس نشست و آیت الله کاشانی نیز به تهران بازگشت و به مجلس رفت. با انتخاب کاندیدای جبهه ملی دولت دستور داد که صندوق‌های لواسانات را از آرای تقلبی پر کنند, اما مردم برای اعتراض به این آرا و تقاضای ابطال آن در میدان «ارگ» تجمع نمودند و اعلامیه‌های بسیاری از طرف فداییان صادر شد و دولت به ناچار درخواست مردم را پذیرفت. سرانجام 8 نفر از نمایندگان جبهه ملی با تلاش فداییان وارد مجلس شدند. دولت نیز پس از این واقعه دستور بازداشت نواب را صادر کرد اما نتوانست او را دستگیر نماید.

 

منبع : نرم افزار فدایی