سید مجتبی {شرح کامل زندگی شهید نواب}

اولین دادگاه نواب صفوی

رهبر فداییان اسلام پس از 57 روز شکنجه در تاریخ 4/10/1334 در ادارة دادرسی ارتش در تهران محاکمه شد. اعضای این دادگاه عبارت بودند از: سرهنگ پورآذر, سرهنگ مدرسه‌ای, سرهنگ آذری پی, سرهنگ دست غیبی و اعضای جانشین: سرهنگ حریری و سرهنگ عدل. ریاست دادگاه را سرلشگر قطبی به عهده گرفت نواب 5 نفر از نظامیان سابقه‌دار را که قبلاً به وی اظهار ارادت نموده بودند, به وکالت خود معرفی نمود, اما پس از ابلاغ این درخواست کلیه معرفی شدگان از قبول وکالت عذرخواهی کردند. به همین دلیل دولت «سرهنگ شایانفر» را به وکالت تسخیری ایشان برگزید. رهبر فداییان اسلام پس از قرائت متن کیفر خواست توسط دادستان برخاست و گفت: «حکومت هیأت حاکمه ایران بدون استثناء قانونیت و رسمیت ندارد و من و چند نفر از یارانم قدمهای خیلی با احتیاط و کوچک در انجام وظیفه برداشته ایم و حمل اسلحه و مسلح کردن دو الی 5 نفر و یا 10 نفر به منظور دفاع در برابر هجوم به اسلام بوده و مقصود ما بسیار پاک و دینی و با کمال احتیاط بوده است. من به صلاحیت دادگاه اعتراض دارم. این محاکمه باید علنی و در حضور هیأت منصفه و در محاکم قضایی غیر نظامی صورت گیرد.» سرانجام دادگاه پس از 8 روز حکم خود را به شرح زیر اعلام نمود: سید مجتبی نواب صفوی, سید محمد واحدی, مظفر ذوالقدر, خلیل طهماسبی محکوم به اعدام گشته و تعدادی دیگر از فداییان اسلام (سید هادی میرلوحی به 6 سال حبس, اصغر عمری به5سال زندان, احمد تهرانی به 4 سال حبس و علی بهاری به 3 سال زندان) محکوم شدند.

 

دادگاه تجدید نظر

مرحله دوم محاکمه فرمایشی رهبر فداییان اسلام و یاران وفادارش در تاریخ 23/10/1334 در محل پادگان لشگر  عشرت آباد تهران تشکیل شد. نواب صفوی در دادگاه تجدید نظر با صلابت از خویش دفاع نمود و بر چند نکته اساسی تکیه کرد, اول آنکه تهمت سازشکاری با حزب توده به هیچ وجه چسبندگی با طرز فکر و عمل او ندارد و با ارائه دلایل بی شماری ثابت نمود که با تمام وجود با توده ای و ارباب او روسیه مخالف و دشمن است اگر چه توده ای با شاه هم مخالف و دشمن باشد, دوم اینکه هرگز درصدد ایجاد تشکیلاتی مانند تشکیلات «حسن صباح» نبوده بلکه خواهان برقراری یک نظام اسلامی در کل جهان اسلام و مخصوصاً در ایران است و برای پدیدآوردن یک چنین نظامی تلاش کرده است و سوم آنکه او و یارانش آدم کش و تروریست نیستند بلکه بر طبق موازین شرعی و با دستور از مجتهدین جامع الشرایط هر کس را که مهاجم به اسلام و منافع و نوامیس مسلمانان تشخیص داده از میان برمیداشتند و در این رابطه همیشه کوشش شده است تا کوچکترین صدمه ای به شخص دیگری وارد نیاید. این دادگاه سه روز به طول انجامید و بزرگ مرد فداییان در آخرین روز طی 6 ساعت سخنرانی کلیات آنچه را که بدان معتقد بود, برای حاضرین در دادگاه ذکر نمود. سرانجام در ساعات پایانی روز25/10/1334حکم دادگاه تجدید نظر درست همانند دادگاه بدوی صادر گشت, در هنگام قرائت حکم دادگاه,صدای خندة فداییان فضای دادگاه را فرا گرفت, ناگهان در میان نگاه ناباورانة حاضران نواب سر بر سجده نهاد و خداوند متعال را شکر نمود.

  

تلاش برای آزادی نواب

بانو نواب احتشام رضوی همسر نواب صفوی پس از اعلام رأی دادگاه تمام تلاش خود را جهت آزادی همسرش نمود. او یقین داشت که نواب سرباز امام زمان (عج) است, زیرا تمام صفات متقین از دیدگاه علی بن ابیطالب (ع) در نهج البلاغه در وی جمع بود و او تمام این خصائص را به چشم دیده بود, به همین دلیل از آیات عظام قم و آقای بهبهانی در تهران و هر کس که احتمال داشت نواب را از زندان دژخیمان رژیم برهاند, استمداد نمود. در همین زمان حضرت آیت الله روح الله خمینی (ره) به منزل آیت الله بروجردی رفت تا بتواند از اعدام نواب جلوگیری نماید اما دیگر کاری از کسی ساخته نبود.

منبع : نرم افزار فدایی