سید مجتبی {شرح کامل زندگی شهید نواب}

بازگشت به ایران

سفر طولانی نواب به کشورهای اسلامی در سال 1333 به پایان رسید. همه فداییان برای استقبال از نواب به فرودگاه رفتند. در طول مسیر دو جیپ مقابل دیگر ماشینها حرکت می کردند. محمد واحدی یک پرچم سبز کوچک را که روی آن نوشته شده بود:‌ «لااله الا الله, محمد رسول الله, علی ولی الله» در دست گرفت و در جیپ نشست. با تکان دادن پرچم توسط واحدی تمام مستقبلین با صدای بلند «الله اکبر» می‌گفتند. نواب وارد سالن فرودگان مهر آباد شد. آقای طالقانی نیز در فرودگاه حضور داشتند, ایشان پیشاپیش دیگران به نزد نواب رفت و گفت: «من شنیدم شما می‌آیید,‌ خودم به استقبال و دیدار شما آمدم.» نواب دسته گل را از ایشان گرفت و به عبدخدایی داد. صدای تکبیر در فضای فرودگاه پیچید. ناگهان در مقابل چشمان حیرت زده حاضران رهبر فداییان اسلام سجده نمود و اشک از دیدگانش جاری شد. با مشاهدة این صحنه همه گریه کردند. نواب با چشمانی اشک بار گفت: «امیدوارم فریاد تکبیر فرزندان مسلمین, روزی از این سرزمین فضای دنیا را بگیرد. چهار صد نفر در مقابل فرودگاه برای استقبال از نواب ایستاده بودند, 90 دستگاه خودرو در خیابان انقلاب و آزادی به حرکت درآمد. نواب در میان جمعیت پرشور فداییان اسلام به خانه‌ای در شهر ری رفت. 200 نفر دیگر نیز آنجا منتظر بودند

 

مذاکرات نواب پس از بازگشت به ایران

ابستان سال 1333 هجری شمسی پس از بازگشت نواب از مصر, جلسه‌ای با حضور مخالفین رژیم برگزار شد که رهبر فداییان نیز در آن شرکت کرد. در پایان جلسه نواب به یارانش گفت: «به توافق نرسیدیم. آقایان در این فکر هستند که آیت الله کاشانی سال 28-1327 بشوند و من نیز نواب صفوی سال 28-1327 بشوم. آنها می‌خواهند به عنوان یک روحانی با سواد و من نیز به عنوان یک طلبه مرید و علاقمند به آنها کار کنم. در حالیکه من برای خودم برنامه دارم. برنامه من حکومت اسلامی است. من زمانی سقوط دولت را می‌خواهم که حکومت اسلامی جایگزین آن بشود. من با اصلاح ظاهری کاری ندارم و به مبارزه قانونی در چهارچوب قانون اعتقاد ندارم. من حکومت را قانونی نمی‌دانم که در چهارچوب قانون مبارزه کنم. اینها وقتی می‌گویند مبارزه در چهارچوب قانون, یعنی که قوانین حاکمیت را قبول دارند. ما شاه را غاصب می‌دانیم ما حکومت مشروطه را مشروعه نمی‌دانیم. ما دو نوع اندیشه داریم به همین جهت این ارتباط و تقاضای همکاری به نتیجه نمی‌رسد.»

منبع : نرم افزار فدایی