برادران {معرفی شخصیت‌های برجسته معاصر با شهید نواب}

سید حسین امامی

سال 1303 در جنوب شهر تهران فرزندی از سلالة پاک خاندان پیامبر اکرم (ص) چشم به جهان گشود. سید حسین  دوران کودکی و نوجوانی خود را در عهد اختناق رضاخان سپری نمود تا اینکه در سال 1324 با سید مجتبی نواب صفوی آشنا گشت و به دستور او در تاریخ 20/12/1324 درکاخ دادگستری، کسروی و همدستش حدادپور را به کیفر اعمالشان رسانده و خود راهی زندان شد. وی پس از 2 سال با تلاش پیگیر نواب صفوی، و اقشار متدین مردم، آزاد گشت. سید حسین امامی که در بازار تهران فعالیت داشت، علاوه بر تجارت به تبلیغ دین نیز می پرداخت. او در تمام صحنه های مبارزاتی امت مسلمان در کنار آیت الله کاشانی و نواب صفوی حضور داشت تا اینکه برای مبارزه با ظلم و برقراری احکام اسلام در ایران در تاریخ 12/8/1327 غسل کرده و با رهبر و همرزمانش خداحافظی نمود و برای اعدام انقلابی هژیر رهسپار مسجد شاه شد. پس از مرگ هژیر در عرض چهار روز دادگاه محاکمه امامی تشکیل گشت و او مطالبی را مبنی بر دفاع از اسلام و حقوق مسلمین بیان داشت،  سپس با کمال سربلندی به قتل هژیر اعتراف کرد و در پایین پرونده خود نوشت: «من آماده کشته شدن بوده و در انتظار شهادتم.» دادگاه حکم اعدام سید حسین امامی را صادر نمود و دستور داد در تاریخ 17/8/1327 در میدان توپخانه حکم اجرا شود، دولت که از تصمیم فداییان برای نجات امامی آگاه بود، اعلام کرد که زمان اجرای حکم به تعویق افتاده اما شبانه خیابانهای اطراف توپخانه را به بهانه حفر چاه بسته و سربازانی را مأمور حفاظت از میدان نمودند. ساعت 2 نیمه شب صدای آژیر آمبولانس که از خیابان فردوسی وارد میدان توپخانه شد، سکوت را در هم شکست. چند لحظه بعد صوت دلنشین قرآن فضای میدان را فرا گرفت. پزشک ضربان قلب را کنترل کرد. قلب سید حسین آرام بود. نماینده دادستان حکم را قرائت کرد.

سرانجام طناب دار قبل از سپیده دم در میان برق سر نیزه های سربازان به گردن امامی انداخته شد و امامی شبانه به معراج پر کشید و خدا بر جای قدمهایش در آسمان ستاره هایی  قرار داد تا برای همیشه تاریخ، یادش در قلبها حک شود.

پیکر نورانبش پیش از سحرگاه توسط عمال رژیم در امامزاده حسن به خاک سپرده شد. صبح روز بعد با تلاش بسیار، فداییان اسلام پیکر سید حسین را به « ابن بابویه» انتقال داده و پس از برگزاری مراسم مذهبی به سوگ عزیزشان نشستند.

 

اولین شهید فداییان اسلام

سید حسین امامی از اعضای اصلی فداییان اسلام پس از اعدام انقلابی هژیر دستگیر شد. گروه فداییان اسلام تلاش خود را مبنی بر آزادی یار عزیزشان آغاز نمودند. با اعلام حکم اعدام برای امامی آنها تصمیم گرفتند تا در شب اجرای حکم به مأموران حمله کرده و برادر فداکار خود را آزاد کنند. با اینکه این کار خیلی مشکل بود اما علاقه و وفاداری ایجاب می کرد تا فداییان اسلام بار دیگر خطر کنند. شب هفدهم آبان ماه، فداییان اسلام برای نجات امامی آماده شدند، اما ناگهان جوانی روزنامه بدست وارد اتاق شد و گفت: «حکم به تأخیر افتاده است.» فداییان اسلام ناچار آن شب متفرق شدند ولی صبح روز بعد فریاد روزنامه فروشها «اعدام امامی، اعدام امامی» دلها را لرزاند و اشک حسرت را بر گونه ها جاری نمود. رژیم که از تصمیم فداییان اسلام مبنی بر آزادسازی امامی آگاه شده بود، خبر تأخیر اجرای حکم را در جراید منتشر کرد و از غروب شانزدهم آبان ماه خیابانهای متصل به توپخانه را به علت حفاری بست. اما در ساعت2 نیمه شب پس از قرائت حکم توسط نماینده دادستان اولین شهید فداییان اسلام با قلبی مطمئن در راه اسلام به شهادت رسید.

 سید حسین امامی

منبع : نرم افزار فدایی