ابلاغ {نامه ها و اعلامیه های شهید نواب}

مصاحبه

هوالعزیز

رهبر فدائیان اسلام با کلمات شمرده و قیافه جدی می‌گفت:«هیچ قدرتی نخواهد توانست جلو مجاهدت مرا بگیرد آقای نواب صفوی پس از خروج از زندان به منزل آقای صرافان که یکی از دوستان ایشان و از افراد فدائیان اسلام است می‌رود و از صبح همانروز دسته دسته ازمردم و طبقات مختلف برای دیدن آقای نواب صفوی می‌آمدند
سرکوچه پارچه بزرگ سبزی به شکل بیرق نصب شده و روی آن نوشته شده است :« هوالعزیز،‌ مقدم بنیان‌گذار نهضت عظیم اسلامی شرق نابغه عظیم‌الشأن و جوان حضرت سید مجتبی نواب صفوی رهبر عالیقدر فدائیان اسلام بر عموم غیرتمندان مبارک.

جلوی درب منزل دو نفر یکی در طرف راست و دیگری در طرف چپ ایستاده، بودند این دو نفر هرکدام پالتوی سورمه‌ای رنگ بر تن و کلاه پوستی متحد‌الشکلی برسر داشتند، به بازوی راست هریک نیز بازوبند سبزرنگی بود که بر روی آن نوشته شده بود (گارد انتظامات فدائیان اسلام) داخل منزل روی حیاط چادر بزرگی کشیده شده بود و کف حیاط و ایوان تماماً فرش شده بود، یک لامپ بزرگ هزار شمعی در وسط روشن بود و اطراف دیوار نیز تماماً از قالی و قالیچه پوشیده شده بود و با چراغ‌های رنگارنگی چراغانی گردیده بود، روی ایوان رو به طرف قبله پرچم بزرگ سبزرنگ فدائیان اسلام جلب نظرمی‌کرد که روی آن به فارسی و عربی جمله «اسلام برتر از همه‌چیز و هیچ‌چیز برتر از اسلام نیست» نوشته شده بود، در چند جای دیگر نیز بیرقهای رنگارنگ آویزان بود که بر روی هرکدام شعارهای (فدائیان اسلام) هوالعزیز یا حسین مظلوم دیده می‌شد. آن طرف حیاط در بالا یک قاب عکس بزرگ بود که در آن عکس بزرگی از آقای نواب صفوی و مرحوم امامی که در کنار هم ایستاده‌اند قرار داشت، آقای نواب صفوی روی ایوان زیر پرچم بزرگ فدائیان اسلام نشسته و عده زیادی از طرفداران و دوستانشان نیز در حیاط و ایوان نشسته بودند. از صبح زود مردم دسته دسته برای ملاقات ایشان می‌آمدند،‌ آقای نواب صفوی برای هرکس که می‌آمد با تواضع از جا بلند می‌شد و پس از سلام علیک به طرز مخصوص فدائیان اسلام مصافحه می‌نمودند و بعد پیشانی یکدیگر را می‌بوسیدند. عده زیادی از مأمورین نیروی انتظامی فدائیان اسلام با همان لباس و کلاه و بازوبند متحدالشکل در دو طرف ایوان و مدخل درها و چهارگوشه حیاط ایستاده بودند، آقای نواب صفوی با همه احوالپرسی می‌کرد و تعجب‌آور اینکه اسامی همه را نیز به نام می‌گفت هرکس هم می‌خواست برود پس از خداحافظی آقای نواب چند بار به او می‌گفت به اسلام وفادار باشید، فرزند غیور و وفادار اسلام باشید.
ضمن کسانیکه برای دیدن آقای نواب صفوی آمده بودند عده زیادی هم جوانان خردسال بودند، این‌ها جلوی آقای نواب صفوی نشسته و ایشان را تماشا می‌کردند.

آقای نواب وقتی که متوجه آنها شد آنها را مخاطب ساخته و گفت:«شماها فرزندان رشید آینده اسلام هستید و نور اسلام از قیافه شما هویداست سعی کنید در راه اسلام مجاهد باشید. بر عده‌ایکه برای دیدن آقای نواب صفوی می‌آمدند هر لحظه افزوده می‌شد به طوریکه خبرنگارانیکه می‌خواستند با ایشان مصابحه کنند موفق نمی‌شدند، یک دقیقه ایشان را تنها گیر بیاورند ناچار در میان جمعیت کنار ایشان نشسته و سؤالات خود را می‌پرسیدند، آقای نواب هم ضمن صحبت با دیگران به سوالات خبرنگاران جواب می‌دادند. من نیز مصاحبه‌ای با ایشان به عمل آوردم که اکنون از نظر شما می‌گذرد.

س- آیا با آزادی شما جلسات شبانه فدائیان اسلام مجدد تشکیل خواهد شد و ممکن است بگوئید در این جلسات برنامه شما چیست؟

ج-این جلسات تا به حال هم تعطیل نبوده و مرتباً تشکیل می‌شده است و برنامه‌ها هم طبق اصول عمیق امر به معروف و نهی از منکر می‌باشد، ما در این جلسات برادران دینی را به امور دینی واقف ساخته و طبق دستور اسلام آنها را تربیت می‌کنیم و تربیت عمومی اسلام طوری است که تعطیل بردار نیست و هر مسلمانی در درون خانه و خانواده و فامیل خود مسئول تربیت افراد آنها طبق اصول اخلاقی اسلام می‌باشد و چنانچه جلسات عریض و طویلی و عمومی و گاهی تعطیل باشد جلسات نورانی دینی خانوادگی درمیان خانواده‌ها برای همیشه به یاری خداوند توانا برپا بوده و وظائف دینی تکمیل روحیات و اخلاقیات خویش می‌پردازند.

س- گارد متحدالشکلی که با کلاه‌های پوستی دیده می‌شوند آیا فقط انتظامات را به عهده دارند و یا وظائف دیگری خواهند داشت و تعداد آنها چند نفر است آیا به تعدادشان افزوده خواهند شد

ج- برادران ما انتظامات اخلاقی را قبل از انتظامات ظاهری حفظ می‌کنند و پایه انحطاط اجتماع عدم نظم اخلاقی اجتماع است و این خود وظیفه بزرگی است و وظیفه دیگری ندارند و از لحاظ عده همیشه به اندازه احتیاج کم و زیاد می‌شوند.

س- آیا به عقیده شما ترور عده‌ای برای پیشرفت قوانین اسلامی لامز است؟

ج-کلمه ترور اصولاً در جائی استعمال می‌شود که مناسب با جهاد و فدارکاری فردی و اجتماعی نیست و فداکاری

های اجتماعی و فردی فرزندان اسلام که بی‌محابا در راه خدا علناً جان بازی می‌کنند جهاد دفاعی است و انشا‌الله از این پس در راه اجرای احکام مقدس و تعالیم نورانی اسلام خاری نخواهد بود که نیازی به ترور به قول شما پیدا شود.

س-آیا از بازماندگان مرحوم امامی کسی بدون سرپرست باقی مانده و در صورتیکه باقیمانده است فدائیان اسلام از او تکفل می‌کنند؟

ج-بازماندگان امامی شهید معظم ما خود جوانان شیرصفتی هستند که بنا به تربیت مکتب مقدس اسلام به بازوی توانای خویش کار می‌کنند و به بینوایان اسلام هم کمک می‌کنند و در این صورت جائی برای این سخن باقی نمی ماند.

س- برای اجرای قوانین اسلامی چه راهی آسان‌تر و کوتاه‌تر به نظر شما می‌رسد؟

ج-تربیت اجتماع و نشان دادن مناظر زیبای اسلام حقیقی و اجتماع صحیح اسلامی به دیده‌های عقل و بشر تا

مطلوب حقیقی و فطری خویش را در میان افراد آن بیابد و عاشقانه به سوی آن حرکت کند.

س-چگونه می‌توان اخلافات مذهبی مسلمین جهان را رفع کرد؟

ج-درباره اتحاد ملل و حکومت‌های اسلامی جهانی و رفع اختلافات مذهبی در چند سال پیش ضابطه‌ای به وسیله سفیر کبیر سوریه به سفراء ممالک اسلامی دادم که به حکومت‌های اسلامی خود ابلاغ نمایند و مهیای اجرای حقیقت اتحاد ملل اسلامی بشوند و بشویم، متأسفانه موانعی که از ناحیه جهل و جاهلین در پیش پای من ایجاد شده مانع تسریع در انجام وظیفه بزرگ گردید و آن ضابط به عقیده من صحیح‌ترین برنامه‌ این عمل مقدس بوده و هست که به طور مختصر با آن اشاره می‌کنم.

ضروریات احکام اسلام که شامل نود درصد از احکام و قواینن مقدس اسلام است مورد اختلاف بین هیچیک از فراق و مذاهب اسلامی نمی‌باشد و مسلمانان دنیا که در اصول دیانت و دو اصل بزرگ لااله‌الاالله و محمدرسول‌الله با هم متفقند در زیان و سود یکدیگر شریک قطعی هستند و بایستی در اجرای آن ضروریات و دفع دشمنان بیگانه اسلام و مسلمین با هم متحد گردند و با تمرکز قوای متحد خود از این دو اصل بزرگ خویش دفاع نموده،‌ مفاسد اجتماعی و اخلاقی را که حرمت و زیانش متفق علیه است از صفحات ممالک اسلامی بزدایند و احکام ضروری حیات‌بخش بی‌اختلاف اسلام را اجرا و اوضاع اقتصادی خود را اصلاح نمایند و استقلال قطعی خویش را به دست آوردند و حفظ کنند.

آنگاه درون این خانه بزرگ لااله‌الا‌الله و محمدرسول‌الله هرکس در محیط مذهبی خود با انجام فرائض خاص مذهبی خویش نیز بپردازند و پوشیده نماند که تا منظور از اتحاد ملل اسلامی اجرای برنامه حیات‌بخش پیغمبر اکرم نباشد و اتحاد مبنی براساس علمی و عملی اسلام نباشد صورت حقیقی و مصداقی جز در ذهن وخیال پیدا نخواهد کرد و آثار حیات عملی و علمی اسلام هم از آن به روز نخواهد نمود و آنها که گمان کرده‌اند به عنوان اتحاد ملل و مذاهب اسلامی راهی غیر از این می‌توان یافت غالبا اشتباه کرده‌اند و از کم و زیاد کردن آداب و عقاید مختلف اسلام هم تنها یک مذهب تازه‌ای بر مذاهب مختلف افزوده‌اند و اهل هیچ مذهبی هم حاضر نیست دست از مذهب خود برداشته به آن مذهب تازه بگراید و انشا‌الله به زودی با تابیدن اشعه مقدس معارف بلند اسلام به قلوب فرزندان اسلام و ایران وزنده شدن ایمان در دل‌های اجتماع برنامه مذکور را به یاری خداوند و اتحاد صحیح و حقیقی مبتنی بر اساس علمی و عملی اسلام با عشق به خدا و به یاری خدا در میان ملل معظم اسلامی ایجاد خواهیم کرد. انشا‌الله.
در این موقع چون یک اتوبوس از طرفداران فدائیان اسلام از قم برای ملاقات آقای نواب آمده بود از ایشان خداحافظی کرده بیرون آمدم.

آری بدین ترتیب و با داشتن یک چنین روح بلندی و طرز تفکری دوراندیش و جهان‌بیناما غریب و زندانی بهترین فرصت‌هائی را که در تاریخ بعد از دوران انقلاب مشروطیت تا بعد از پایان جنگ جهانی دوم برای ملت مسلمان ایران دست داده بود رفته رفته سپری می‌شد و از دست می‌رفت.

 

منبع : نرم افزار فدایی