سید مجتبی {شرح کامل زندگی شهید نواب}

 

پیمان نظامی سنتو


سرلشگر زاهدی پس از کودتای 28 مرداد سال 1332 و برکناری مصدق به نخست وزیری رسید اما مدتی نگذشت که محمد رضا شاه پهلوی, حسین علاء را برای احزار پست نخست وزیری به مجلس معرفی نمود, در همین زمان به پشنهاد انگلیس و موافقت آمریکا تصمیم گرفته شد, که میان کشورهای ایران, پاکستان, ترکیه و عراق پیمان نظامی منعقد کنند و چنانچه از آنان تقاضای کمک شد به یاری هم پیمانان ضعیف در برابر هجوم احتمالی روسیه بشتابند, بدین ترتیب ابرقدرتهای غرب راه نفوذ شوروی را از شرق به خلیج فارس و دریای عمان و اقیانوس هند و از غرب به دریای مدیترانه مسدود نموده و افغانستان و  چین را که زیر نفوذ شوروی بوده تا حد زیادی محدود می‌کردند.

 

عکس العمل نواب در مقابل انعقاد پیمان نظامی سنتو

پس از طرح پیمان نظامی سنتو در مجلس, نواب اعلامیه‌ای صادر نمود و در آن نگاشت: «مصلحت مسلمین دنیا پیوستن و تمایل به هیچ یک از دو بلوک نظامی جهان و پیمان‌های دفاعی نبوده باید [مسلمین] برای حفظ تعادل نیروهای دنیا و استقرار صلح و امنیت یک اتحادیه دفاعی و نظامی مستقلی تشکیل دهند.» و در روزنامة منشور برادری نوشت: «قبول این پیمان به معنی حضور و رواج فرهنگ آمریکا در کشور اسلامی ایران است و این عمل محاربه با خدا و اسلام است. جنگ مستقیم با یک ملت مسلمان است. اینجا دیگر دفاع واجب است به هر قیمتی که شده نباید بگذاریم این پیمان منعقد شود.» سرانجام نواب و یارانش تصمیم گرفتند برای ممانعت از انعقاد این قرارداد حسین علاء را اعدام انقلابی نمایند.

 

انتخاب مظفر علی ذوالقدر برای اعدام انقلابی نخست وزیر

جلسه اضطراری فداییان تشکیل شد و نواب برای یاران فداکارش چنین سخنرانی نمود: «حسین علاء چون در رأس مخروط تهاجم به اسلام و قرآن و ملت مسلمان ایران قرار گرفته, «مهدور الدم» است.» «مظفر علی ذوالقدر», «مهدی فرجو» و «علی بهاری» برای این عملیات اعلام آمادگی نمودند. شهید نواب به ذوالقدر گفت: «آقای ذوالقدر, آماده شهادت هستی؟» اشک بر روی گونه‌های مظفرعلی غلطید: «با کمال اشتیاق می‌خواهم در راه خدا بمیرم.» سرانجام روز پنجشنبه, بیست و پنجم آبان ماه سال 1334 حسین علاء در مسجد شاه توسط مظفر علی ذوالقدر مورد اصابت گلوله قرار گرفت اما این اعدام انقلابی  نافرجام ماند و ذوالقدر دستگیر شد و به دنبال آن ساواک فداییان اسلام را بازداشت نمود. حسین علاء روز بیست و ششم آبان ماه به بغداد رفت و قرارداد اسارت ملت ایران را با نمایندگان اجانب امضا کرد.

منبع : نرم افزار فدایی